Účtovná závierka z pohľadu audítora
03.12.2024
ONLINE / prezenčne v Bratislave
Prednášajúci: Ing. Mária Cvečková, CA - audítorka
O školení
Lektorka, audítorka Ing. Mária Cvečková, CA sa v rámci školenia bude venovať teoretickým informáciám, legislatíve a príkladom z praxe v súvislosti so zostavením účtovnej závierky za rok 2024.
Prednášajúci
Audítorstvu sa venuje už viac ako dve desaťročia. Je členkou prezídia Slovenskej komory audítorov. Vo svojej praxi vykonáva audity individuálnych a konsolidovaných účtovných závierok podnikateľských subjektov podľa slovenskej legislatívy ako aj podľa medzinárodných účtovných štandardov (IAS/IFRS).
Harmonogram a obsah školenia
09:00 - 11:00 I. blok prednášky
11:00 - 12:00 Obedňajšia prestávka
12:00 - 13:45 II. blok prednášky
13:45 - 14:00 Krátka prestávka
14:00 - 15:30 III. blok prednášky + diskusia / odpovede na otázky online účastníkov
1) Cieľ a štruktúra účtovnej závierky podnikateľa za rok 2024, účtovná závierka z hľadiska jej používateľov , t. j. zdroj pre distribučné procesy vlastníkov, pre poskytovateľov cudzích zdrojov; pre konkurenciu, resp. obchodných partnerov pri porovnávaní ekonomickej a finančnej pozície v segmente, pre potenciálnych investorov a zdroj pre kalkuláciu splatnej dane z príjmov PO
2) Úplnosť a preukaznosť účtovníctva a účtovnej závierky z hľadiska zákona o účtovníctve – sumarizácia povinnosti ÚJ vrátane zverejňovania informácií
3) Aktuálne zmeny v účtovnej legislatíve v roku 2024 a ich vplyv na prácu účtovníka – novela zákona o účtovníctve s účinnosťou od 1. júna 2024, novelizované postupy účtovania pre podnikateľov
4) Identifikácia účtovnej jednotky z hľadiska veľkostných kritérií z hľadiska novely zákona o účtovníctve v roku 2024 a súvisiace nároky na postupy účtovania a vykazovania podľa platnej legislatívy, kontrola zmeny kritérií, oceňovacích základní, oblasti analytickej evidencie; postupy účtovania; chyby v praxi
5) Rizikové oblasti vykazovania majetkovej a finančnej situácie podnikateľa v súvahe; jeho výkonovej schopnosti vo výkaze ziskov a strát; neúplné alebo chybné oblasti doplňujúcich číselných a slovných informácií v poznámkach (zvlášť veľké a malé účtovné jednotky); praktické príklady zmien veľkostných kritérií a odporúčania
6) Sumarizácia výnimiek a zjednodušení v účtovaní a vykazovaní mikro účtovných jednotiek, chyby v praxi a odporúčania
7) Zabezpečenie úplnosti bežného účtovníctva k súvahovému dňu (doúčtovanie bankových pohybov, kurzových rozdielov, pohľadávok/záväzkov zo zmlúv; rozlíšenie účtovných dokladov (zvlášť faktúr) na prelome rokov z titulu ich vecnej a časovej príslušnosti k účtovnému obdobiu; názorné rozdiely medzi použitím účtov rezerv, nevyfakturovaných dodávok a účtov časového rozlíšenia); doúčtovanie a kontrola účtovných odpisov, kalkulácia daňových odpisov; zaúčtovanie technického zhodnotenia; rozhodnutia valného zhromaždenia alebo jediného spoločníka ohľadom výsledku hospodárenia minulých účtovných období; kontrola výšky rezervného fondu; kapitálové vklady; opravy zistených chýb bežného, aj predchádzajúcich účtovných období, významnosť v rámci účtovníctva; neobvyklé položky a ich dopad na účtovnú závierku a mnohé ďalšie praktické situácie)
8) Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov podľa § 6 ods. 3, §§ 29 – 30; fyzická, dokladová inventúra, konfirmačný proces pohľadávok, záväzkov, bankových účtov a úverov, listy právnika ohľadom súdnych sporov a ich význam a iné súvislosti
9) Závierkové práce komplexne a ich dopad na verný a pravdivý obraz účtovnej závierky:
Overenie bilančnej kontinuity medzi účtovnými obdobiami a závierkové účtovné prípady:
- Inventarizačné rozdiely; prirodzené úbytky, manká a škody, definície, účtovanie, chyby v praxi;
- Podielové cenné papiere, pôžičky krátkodobé, dlhodobé, prepojené osoby, pôžičky na strane veriteľa a dlžníka medzi prepojenými osobami;
- Pohľadávky a záväzky podľa zostatkovej doby splatnosti, úprava pohľadávok a záväzkov a ich správne vykázanie; pohľadávky a ich príslušenstvo;
Účtovné odhady
- Pohľadávky za nevyfakturované plnenia ako odhad
- Nevyfakturované dodávky z objednávok a zmlúv
- Opravné položky k majetku, resp. preskúmanie ocenenia majetku k súvahovému dňu:
Opravné položky k dlhodobému majetku, príklady, účtovanie
Opravné položky k zásobám, príklady, účtovanie
Opravné položky k finančnému majetku (DFM, KFM)
Opravné položky k pohľadávkam; odpis pohľadávok; postúpenie pohľadávok;
- Rezervy ako budúce záväzky, dôvody a tituly tvorby, použitie, zrušenie, členenie, príklady (na majetok, na náklady, na bonusy)
- Úprava hodnoty záväzkov (doúčtovanie pokút, penále)
- Kurzové rozdiely počas a na konci účtovného obdobia
- Časové rozlíšenie nákladov a výnosov, najčastejšie situácie, príklady, najčastejšie chyby;
- Úprava čistej hodnoty zákazky (§ 30, 30d)
- Zmena reálnej hodnoty cenných papierov, podielov a derivátov
- Odložená daň, výsledkový a súvahový princíp, vykazovanie, príklady, praktické odporúčania
- Zoznam zmlúv a ich dokladová inventúra – dôvod, odporúčania
- Podsúvahové účty – význam, príklady, účtovanie, podklady
- Splatná daň z príjmov PO – ilustrácia úpravy účtovného výsledku hospodárenia na základ dane mimo účtovníctvo cez tlačivo daňového priznania, výpočet splatnej dane a jej zaúčtovanie opäť v účtovných knihách; časté chyby v praxi
- Upravujúce účtovné prípady
- Otvorenie účtovných kníh do schválenia účtovnej závierky (oprava chýb)
- Zostavenie výkazu o peňažných tokoch – odporúčania a chyby
- Pohyby vo vlastnom imaní
- Poznámky k ÚZ – odporúčania, chyby z praxe
10) Diskusia - odpovede na otázky účastníkov
Účastnícky poplatok
ONLINE školenie: | Prezenčné školenie (v Bratislave): |
69 € s DPH (57,50 € bez DPH) | 81 € s DPH (67,50 € bez DPH) |
66 € s DPH (55 € bez DPH) - zľavnená cena pre členov ZÚSK | 78 € s DPH (65 € bez DPH) - zľavnená cena pre členov ZÚSK |
Možnosti účasti
1. ONLINE formou:
Online forma školenia zahŕňa:
- online školenie dňa 03.12.2024,
- študijné materiály,
- možnosť doplňujúcej otázky na lektorku priamo počas online školenia,
- videozáznam zo školenia, aby ste sa k téme vedeli vrátiť i neskôr.
2. prezenčnou formou:
Prezenčná forma školenia zahŕňa:
- osobná účasť na školení v Bratislave,
- tlačené študijné materiály + videozáznam zo školenia,
- teplý dvojchodový obed,
- občerstvenie (káva, čaj, voda, zákusok, chlebíček),
- bezplatné parkovanie pred školiacou miestnosťou a v blízkom okolí.
Organizačné pokyny pre ONLINE formu účasti na školení:
- Informácie k pripojeniu sa na ONLINE školenie Vám budú zaslané 3 dni pred konaním. Inštalácia žiadnych aplikácií nie je potrebná. Budete potrebovať len PC s reproduktorom alebo notebook a stále pripojenie na internet.
--------------------------------------------------
Organizačné pokyny pre prezenčnú formu účasti na školení:
- Miesto konania: školiaca miestnosť - Budatínska 26 v Petržalke, Bratislava.
- Príchod účastníkov od 08:30 - 08:55 hod. Začiatok prednášky o 09:00 hod.
- Parkovanie – pri školiacej miestnosti je možnosť parkovania na vyhradených parkovacích miestach, ktoré sú pre účastníkov školenia bezplatné. Prípadne možnosť parkovania v blízkom okolí školiacej miestnosti.
- MHD - na školenie sa viete pohodlne dostať autobusmi č. 99, 98, 93. Vystúpite na zástavke ZŠ Budatínska a školiaca miestnosť sa nachádza cca 200 m od zástavky.
- Počet osôb na školení je limitovaný na 20 účastníkov.
Prihláška
Máte ku školeniu nejaké otázky? Neváhajte nás kontaktovať: