Účtovná závierka z pohľadu audítora


date-icon03.12.2024

place-iconONLINE / prezenčne v Bratislave

lectors-iconPrednášajúci: Ing. Mária Cvečková, CA - audítorka

Chcem sa prihlásiť

O školení

Lektorka, audítorka Ing. Mária Cvečková, CA sa v rámci školenia bude venovať teoretickým informáciám, legislatíve a príkladom z praxe v súvislosti so zostavením účtovnej závierky za rok 2024.

Termíny a mestá

03.12.2024 ONLINE (09:00 - 15:30 hod.)
03.12.2024 BRATISLAVA, Budatínska 26 v Petržalke (09:00 - 15:30 hod.)

Táto téma je obsahom ročných balíkov vzdelávania

  • Obsahuje
  • Neobsahuje

Prednášajúci

Ing. Mária Cvečková, CA
audítorka

Audítorstvu sa venuje už viac ako dve desaťročia. Je členkou prezídia Slovenskej komory audítorov. Vo svojej praxi vykonáva audity individuálnych a konsolidovaných účtovných závierok podnikateľských subjektov podľa slovenskej legislatívy ako aj podľa medzinárodných účtovných štandardov (IAS/IFRS).

Harmonogram a obsah školenia

timer-icon09:00 - 11:00 I. blok prednášky

timer-icon11:00 - 12:00 Obedňajšia prestávka

timer-icon12:00 - 13:45 II. blok prednášky

timer-icon13:45 - 14:00 Krátka prestávka

timer-icon14:00 - 15:30 III. blok prednášky + diskusia / odpovede na otázky online účastníkov

1) Cieľ a štruktúra účtovnej závierky podnikateľa za rok 2024, účtovná závierka z hľadiska jej používateľov , t. j. zdroj pre distribučné procesy vlastníkov, pre poskytovateľov cudzích zdrojov; pre konkurenciu, resp. obchodných partnerov pri porovnávaní ekonomickej a finančnej pozície v segmente, pre potenciálnych investorov a zdroj pre kalkuláciu splatnej dane z príjmov PO

2) Úplnosť a preukaznosť účtovníctva a účtovnej závierky z hľadiska zákona o účtovníctve – sumarizácia povinnosti ÚJ vrátane zverejňovania informácií

3) Aktuálne zmeny v účtovnej legislatíve v roku 2024 a ich vplyv na prácu účtovníka – novela zákona o účtovníctve s účinnosťou od 1. júna 2024, novelizované postupy účtovania pre podnikateľov

  • Prevzaté smernice EÚ a ich zapracovanie do novely zákona o účtovníctve od 1. júna 2024;
  • Zmeny vo veľkostných kritériách podnikov, spresnenie niektorých používaných pojmov;
  • Zmeny pri posudzovaní oslobodenia materskej účtovnej jednotky od zostavovania konsolidovanej účtovnej závierky;
  • Oblasť udržateľnosti podnikov ako nový okruh spracovávaných a vyhodnocovaných nefinančných informácií
  • Vykazovanie informácií o udržateľnosti (ESG) a smernica CSRD

4) Identifikácia účtovnej jednotky z hľadiska veľkostných kritérií z hľadiska novely zákona o účtovníctve v roku 2024 a súvisiace nároky na postupy účtovania a vykazovania podľa platnej legislatívy, kontrola zmeny kritérií, oceňovacích základní, oblasti analytickej evidencie; postupy účtovania; chyby v praxi

5) Rizikové oblasti vykazovania majetkovej a finančnej situácie podnikateľa v súvahe; jeho výkonovej schopnosti vo výkaze ziskov a strát; neúplné alebo chybné oblasti doplňujúcich číselných a slovných informácií v poznámkach (zvlášť veľké a malé účtovné jednotky); praktické príklady zmien veľkostných kritérií a odporúčania

6) Sumarizácia výnimiek a zjednodušení v účtovaní a vykazovaní mikro účtovných jednotiek, chyby v praxi a odporúčania

7) Zabezpečenie úplnosti bežného účtovníctva k súvahovému dňu (doúčtovanie bankových pohybov, kurzových rozdielov, pohľadávok/záväzkov zo zmlúv; rozlíšenie účtovných dokladov (zvlášť faktúr) na prelome rokov z titulu ich vecnej a časovej príslušnosti k účtovnému obdobiu; názorné rozdiely medzi použitím účtov rezerv, nevyfakturovaných dodávok a účtov časového rozlíšenia); doúčtovanie a kontrola účtovných odpisov, kalkulácia daňových odpisov; zaúčtovanie technického zhodnotenia; rozhodnutia valného zhromaždenia alebo jediného spoločníka ohľadom výsledku hospodárenia minulých účtovných období; kontrola výšky rezervného fondu; kapitálové vklady; opravy zistených chýb bežného, aj predchádzajúcich účtovných období, významnosť v rámci účtovníctva; neobvyklé položky a ich dopad na účtovnú závierku a mnohé ďalšie praktické situácie)

8) Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov podľa § 6 ods. 3, §§ 29 – 30; fyzická, dokladová inventúra, konfirmačný proces pohľadávok, záväzkov, bankových účtov a úverov, listy právnika ohľadom súdnych sporov a ich význam a iné súvislosti

9) Závierkové práce komplexne a ich dopad na verný a pravdivý obraz účtovnej závierky:

Overenie bilančnej kontinuity medzi účtovnými obdobiami a závierkové účtovné prípady:

  • Inventarizačné rozdiely; prirodzené úbytky, manká a škody, definície, účtovanie, chyby v praxi;
  • Podielové cenné papiere, pôžičky krátkodobé, dlhodobé, prepojené osoby, pôžičky na strane veriteľa a dlžníka medzi prepojenými osobami;
  • Pohľadávky a záväzky podľa zostatkovej doby splatnosti, úprava pohľadávok a záväzkov a ich správne vykázanie; pohľadávky a ich príslušenstvo;

Účtovné odhady

  • Pohľadávky za nevyfakturované plnenia ako odhad
  • Nevyfakturované dodávky z objednávok a zmlúv
  • Opravné položky k majetku, resp. preskúmanie ocenenia majetku k súvahovému dňu:
Opravné položky k dlhodobému majetku, príklady, účtovanie
Opravné položky k zásobám, príklady, účtovanie
Opravné položky k finančnému majetku (DFM, KFM)
Opravné položky k pohľadávkam; odpis pohľadávok; postúpenie pohľadávok;
  • Rezervy ako budúce záväzky, dôvody a tituly tvorby, použitie, zrušenie, členenie, príklady (na majetok, na náklady, na bonusy)
  • Úprava hodnoty záväzkov (doúčtovanie pokút, penále)
  • Kurzové rozdiely počas a na konci účtovného obdobia
  • Časové rozlíšenie nákladov a výnosov, najčastejšie situácie, príklady, najčastejšie chyby;
  • Úprava čistej hodnoty zákazky (§ 30, 30d)
  • Zmena reálnej hodnoty cenných papierov, podielov a derivátov
  • Odložená daň, výsledkový a súvahový princíp, vykazovanie, príklady, praktické odporúčania
  • Zoznam zmlúv a ich dokladová inventúra – dôvod, odporúčania
  • Podsúvahové účty – význam, príklady, účtovanie, podklady
  • Splatná daň z príjmov PO – ilustrácia úpravy účtovného výsledku hospodárenia na základ dane mimo účtovníctvo cez tlačivo daňového priznania, výpočet splatnej dane a jej zaúčtovanie opäť v účtovných knihách; časté chyby v praxi
  • Upravujúce účtovné prípady
  • Otvorenie účtovných kníh do schválenia účtovnej závierky (oprava chýb)
  • Zostavenie výkazu o peňažných tokoch – odporúčania a chyby
  • Pohyby vo vlastnom imaní
  • Poznámky k ÚZ – odporúčania, chyby z praxe

10) Diskusia - odpovede na otázky účastníkov

Účastnícky poplatok

ONLINE školenie:Prezenčné školenie (v Bratislave):
69 € s DPH (57,50 € bez DPH)81 € s DPH (67,50 € bez DPH)
66 € s DPH (55 € bez DPH) - zľavnená cena pre členov ZÚSK78 € s DPH (65 € bez DPH) - zľavnená cena pre členov ZÚSK

Možnosti účasti

1. ONLINE formou:

Online forma školenia zahŕňa:

  • online školenie dňa 03.12.2024,
  • študijné materiály,
  • možnosť doplňujúcej otázky na lektorku priamo počas online školenia,
  • videozáznam zo školenia, aby ste sa k téme vedeli vrátiť i neskôr.

2. prezenčnou formou:

Prezenčná forma školenia zahŕňa:

  • osobná účasť na školení v Bratislave,
  • tlačené študijné materiály + videozáznam zo školenia,
  • teplý dvojchodový obed,
  • občerstvenie (káva, čaj, voda, zákusok, chlebíček),
  • bezplatné parkovanie pred školiacou miestnosťou a v blízkom okolí.
i

Organizačné pokyny pre ONLINE formu účasti na školení:

  • Informácie k pripojeniu sa na ONLINE školenie Vám budú zaslané 3 dni pred konaním. Inštalácia žiadnych aplikácií nie je potrebná. Budete potrebovať len PC s reproduktorom alebo notebook a stále pripojenie na internet.

--------------------------------------------------

Organizačné pokyny pre prezenčnú formu účasti na školení:

  • Miesto konania: školiaca miestnosť - Budatínska 26 v Petržalke, Bratislava.
  • Príchod účastníkov od 08:30 - 08:55 hod. Začiatok prednášky o 09:00 hod.
  • Parkovanie – pri školiacej miestnosti je možnosť parkovania na vyhradených parkovacích miestach, ktoré sú pre účastníkov školenia bezplatné. Prípadne možnosť parkovania v blízkom okolí školiacej miestnosti.
  • MHD - na školenie sa viete pohodlne dostať autobusmi č. 99, 98, 93. Vystúpite na zástavke ZŠ Budatínska a školiaca miestnosť sa nachádza cca 200 m od zástavky.
  • Počet osôb na školení je limitovaný na 20 účastníkov.

Prihláška

Máte ku školeniu nejaké otázky? Neváhajte nás kontaktovať:

0949 500 370

vzdelavanie@martintuzinsky.sk

    Prihláška na školenie

    Fakturačné údaje